Între campania cu ”Huo” și campania de ”Idei” sau campaniile electorale ale golanilor și campaniile inteligenților

Virgil Pîrvulescu a câștigat în instanță procesul cu ANI, ceea ce îl face apt pentru a reintra în cursa electorală de anul viitor pentru Primăria Râmnicului, De aici voi porni tema analizei de azi, cu privire la modul de a face campanie electorală în România, de fapt, campania electorală în orice țară, localitate, județ. Pentru că în linii mari avem de a face cu două tipuri de campanii electorale. Și cea din 2020 de la Primăria Râmnicului, între Mircia Gutău și Virgil Pîrvulescu a fost una dintre cele mai urâte campanii electorale din ultimii 30 de ani.

Care sunt cele două tipuri de campanii electorale despre care știm, pe care le-am văzut? Campania negativă și campania pozitivă. Campania de atac, agresivă, de hărțuire și campania de alternativă, bazată pe oferta de proiecte, de resetare, de perspective. Altfel spus, campania golanească și campania inteligenților.

România cunoaște în mare parte campania negativă. Pentru că în România, opozițiile politice de orice tip au fost bazate, cum spunea și Ludovic Orban ”Luați parul și loviți”. În esență toate campaniile electorale au fost de agresiune verbală, de hărțuire non stop, de a stigamtiza puterea (locală, centrală, prezidențială). Cu succes sau nu. Pentru că o astfel de campanie nu merge oriunde. Mai ales atunci când cel în funcție a performat.

De exemplu, în localitățile bogate, în județele dezvoltate, acolo unde liderii administrativi și-au făcut fișa postului, capitalizează o simpatie în cel puțin jumătate plus 1 dintre alegători, o campanie agresivă nu poate schimba lucrurile. Atacul la o administrație competentă, administrație susținută de populație, poate coagula pătura nemulțumită, din varii motive. O populație săracă, o populație vulnerabilă, alegători care au motive personale (refuzul unui ajutor din partea edilului). O campanie agresivă într-o zonă dezvoltată, capitalizează voturi din această zonă noir. Zona cu frustrări, a oamenilor cu eșecuri personale sau sociale, oameni mai puțini responsabili, care cred în mituri, care așteaptă providența să le ofere ceva. De regulă aceste campanii se bazează pe invective, pe un radicalism, pe o exagerare, este foarte stridentă, asurzitoare și zgomotoasă apriori. De multe ori acest tip de campanie deranjează și provoacă o lehamite votanților. De exemplu, chiar dacă exită o pătură neutră sau relativ nemulțumită de putere, aceștia refuză să meargă la vot (prezența la vot în Râmnicu Vâlcea, în 2020 a fost de 32%!!!)

Campaniile dure și agresive merg acolo unde liderii puterii sunt contestabili și care au guvernat local sau central prost, defectuos, corupț. Vezi cazul Dragnea sau doborârea/devorarea baronilor din județele sărace. Campaniile dure în aceste zone paupere funcționează. Pentru că acolo trebuie smuls un lider slab dintr-un mandat istoric.

Imaginati-vă o campanie dură însă la Ciugud, în Alba, la Călimănești, Brezoi, Budești în Vâlcea? Categoric în fiecare dintre aceste localități există grade de nemulțumire, dar sunt extrem de mici, raportate la plusuri. O campanie negativă în zonele dezvoltate are efect bumerang. Cel care strigă și amenință este izolat și el devine de ne-votat.

În localitățile, județele, zonele dezvoltate, o campanie de succes este una decentă bazată pe prezentare unei alternative, a unor proiecte care pot face un upgrade. Se pleacă prin a ignora efectiv liderul în funcție și a prezenta oferta alternativă. Cu argumente, cu soluții, cu exemple. Nu cu sloganuri. Este foarte greu de câștigat într-o zonă unde liderul a realizat ceva. Dar nu imposibil. Metaforic, este ca și cum ai încerca să smulgi o femeie frumoasă dintr-un mariaj reușit cu un soț ok. Trebuie să dovedești că ești mai bun decât ce are ea în casă.

Lipsa unor consultanți electorali, a unor psihologi, a unor sociologi în aceste partide care să ofere sfaturi, strategii, la asta duce. La irosirea unor bani, pentru eșecuri uriașe electorale.

Eu nu am văzut în Vâlcea în 20 de ani, campanii pozitive, doar în cazul celor care sunt deja în funcții și care își apără mandatul. De aceea au în mare parte succes. Alegătorii preferă o campanie decentă, fără zgomot, fără radicalisme.

De exemplu, în județul Vâlcea, din 89 de localități existente, la fiecare ciclu electoral se schimbă 10-15 edili. De ce? În majoritatea celor 89 de localități, se face campanie negativă. Se întâmplă ca fix în 10-15 localități să fie edili slabi, aroganți, autosuficienți, uzați sau care nu au performat. Aici campaniile negative reușesc. În schimb, aceste campanii au dat chix în restul de 70 de localități. Pentru că acolo edilii au performat. Acolo nu a mai funcționat principiul ”parului, al strigătului, al radicalismului, al criticii” Cum ai putea să schimbi primarul de la Frâmcești, de exemplu? Cu atacuri? Exclus. Deci primarii buni nu se schimbă cu atacul, cu agresivitate, ci cu alternativa. Numai că un astfel de adversar trebuie să fie ales dintre cei cu viziune, cu strategie, care să poată convinge electoratul că este o variantă mai bună decât primarul în funcție. Greu și dificil de găsit. Și asta se vede foarte bine în alegerile locale din județul Vâlcea. Cum am spus, din 89 de primari, se schimbă la 4 ani maxim 15. Un eșec colosal al campaniilor electorale, bani cheltuiți de pomană de candidați. Ar trebui demiși toți șefii de campanie electorală din PSD sau PNL, cele două partide care își dispută supremația în județ. Și reîmprospătată resursa umană și a candidaților.

Din păcate, acest articol nu va fi receptat de cele două mari partide. Sau, mai știi? Vom vedea asta la alegerile din 2024. Cele locale. Dacă din 89 de primari, tot maxim 15 se vor schimba, înseamnă că vom avea de a face cu aceeași tipologie de campanie a adversarilor celor aflați în funcție. Radicalism, hărțuire, atacuri.

Liviu POPESCU

Liviu Popescu are 15 ani vechime în presa scrisa și TV. Editorialist, analist politic, fost corespondent AGERPRES, colaborator TV și la diverse publicații locale şi naționale, autor de reportaje și materiale economice. 

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Scroll to Top