Semnalele pozitive vin dinspre cele două loturi 5 și 4 ale Autostrăzii Sibiu Pitești. În sensul că lotul 5, de 30 de km de la Bascov și până la Curtea de Argeș se va finaliza în primăvară. Recent am fost paralel cu el și în proporție de 80% are parapeții, iluminatul și marcajele trasate. Mai sunt lucrări de finalizat la rambleuri. Dar în primăvara viitoare, de la Bascov și până la ieșirea din Curtea de Argeș (spre Râmnic, se află nodul), circulația se va face pe șoseaua de mare viteză.
Dar această veste este una îngrozitoare pentru conducătorii auto dar și pentru locuitorii din Tigveni, Ciofrângeni, Golești, localități prin care trece Drumul Național 73C, adică singura legătura a Autostrăzii cu Vâlcea, până la podul de la Blidari de pe DN 7. Un drum groaznic, drum degradat, drum care nu a fost reabilitat de peste 40 de ani. Drum cu alunecări de teren la Piatra. Drum care…va prelua 40.000 de mașini (spre și dinspre Sibiu). Deja te ia cu fiori văzâd coloanele de TIR-uri blocate în trafic pe acest drum plin de gropi, lat de 7 metri, între Curtea de Argeș și Blidari.
Mai rău, dacă italienii deja în primăvara lui 2025 finalizează lotul 5, austriecii care lucrează foarte bine, vin și ei cu lotul 4, până la Tigveni, în satul Bălteni. Și acest lot va fi gata în 2026. Aici e mai grav. Austriecii lucrează (chiar în acest moment!) la descărcarea spre Râmnic, un nod mare aflat pe Drumul Județean !!! 678 A. Da, drum județeran, cum ați auzit, cu o lărgime a carosabilului de 6 metri. Deci cei care vor cobori din 2026 de pe autostradă, vor merge pe DN 678A 3 km și apoi vor intra pe DN 73C, drumul național prăpădit despre care am vorbit, până la Blidari. Cât timp?
4-5 ani minim. Pentru că loturile de munte, 2 și 3 încă nu au început. Și atunci de la București sau de la Sibiu, toate drumurile pentru cele 40.000 de mașini vor fi pe DN 73C și DJ 678A, pentru minim 4-5 ani. Apocalipsa. Dezastru. Prăpăd.
De ce? pentru că onor Ministerul Transporturilor sau CNAIR nu au fost în stare să scoată la licitație DN 73C și acel flentic de 3 km de drum care ocoloște DJ 678A între nod și DN 73C. Despre Drum Expres, nu mai vorbim. Grindeanu a spus că nu e prioritar. Dar dacă nu e prioritar atunci astea care sunt…de ce nu sunt prioritare.
În varianta optimistă în care s-ar scoate azi la licitație DN 73C, minim o lună ar fi licitația. Evaluarea vreo 2-3 luni. Dacă sunt contestații e groasă râu. Proiectul Tehnic durează minim 6 luni. Execuția ar dura cel puțin 2 ani pentru că potrivit SF, drumul național 73C se va extinde la 10 metri lățime, adică 1,5m benzi pe ambele sensuri. Deci dacă s-ar licita azi, abia prin 2027 -2028 s-ar finaliza. Cum? În paralel cu un trafic infernal. Deci, de la Tigveni spre Râmnicu Vâlcea, pe cei 24 de km, alături de 40.000 de vechicule și de un șantier (semafoare, excavatoare, vole) am face minim o oră.
De ce? Incompetența guvernului, CNAIR, lipsa de viziune, lipsa de strategie, lipsa unui lobby din partea autorităților vâlcene și argeșene. Toate astea vor duce la cel mai mare dezastru rutier din primăvara anului 2025 pentru Vâlcea și Argeș. Un dezastru rutier care se va întine pe minim 3 ani.
Clubul de Presă Vâlcean trage un semnal de alarmă autorităților vâlcene să ceară de urgență guvernului scoaterea la licitație a PT și execuție pentru DN 73C! Nu e ceasul al 12-lea, este ceasul al 15-lea!
Liviu POPESCU